by Alin Nicolescu

Termeni din lumea auto

Probabil multi s-au intrebat sau inca se intreaba ce reprezinta concret toti termenii care apar ca si optionale si nu numai la majoritatea masinilor noi.
Pai sa incepem.

ABS
Sistemul de antiblocare al rotilor – Cu ajutorul senzorilor inductivi, calculatorul ABS, înregistrează viteza de rotaţie al roţilor, dacă o roată tinde să se blocheze forta de frânare va fi scazuta până când alunecarea este anihilată.

ASR
Sistemul de reglarea a fortei de tractiune – reduce momentul de rotaţie al motorului în cazul in care, la demaraj, roţile tind sa patineze, astfel asigurand o aderenţă mai bună pe drumurile cu aderenta scazuta, nisip-zapada-gheata. Dacă o roata începe să patineze, calculatorul motorului reduce sistematic cantitatea de combustibil injectat, lucru prin care puterea motorului, si cu aceasta forţa de tractiune care trebuie transmisă, se reduce.

EBV
Distribuţia electronică a forţei de frânare. La autovehiculele cu tractiune faţă, partea din faţa este mai grea decât partea din spate, astfel încât în cazul acţionării frânelor, centrul de greutate al autovehiculului se deplasează spre faţă. Prin aceasta aderenta la rotile spate scade simtitor si rotile tind sa se blocheze. Prin distributia forţei de frânare, franarea automobilului se realizeaza mai eficient, iar fenomenul de blocare al rotilor este inlaturat.

EDS
Blocarea electronică a diferenţialului. Dacă o roată motoare pierde aderenta, in conditii grele de deplasare, inpiedicand deplasarea autovehiculului, printr-o forta de frânare definită, roata fara aderenta este frânată, astfel forta de tractiune asupra roţii se deviază catre roata cu aderenţă mai bună, permitand deplasarea .

ESP
Program electronic de asigurare a stabilităţii. Cu ajutorul ESP-ului se poate creşte capacitatea de control asupra autovehiculului în situaţiile limită ale dinamicii de deplasare. De exemplu, în cazul curbelor luate prea rapid. ESP-ul extinde funcţia ABS si reduce pericolul de derapare, în orice condiţii ale carosabilului. Prin intervenţia punctuală asupra managementului motorului şi asupra frânelor, ESP-ul împiedică o posibilă derapare a autovehiculului. ESP-ul actioneaza în întreg domeniul de viteze şi se cuplează automat la fiecare pornire a motorului. Acest sistem poate fi cuplat şi decuplat în caz de necesitate, prin apăsarea tastei ESP. Dacă ESP-ul este decuplat, lampa de control este aprinsă în permanenţă. Acest lucru este însă recomandat numai în cazul rularii cu lanţuri de zăpadă şi în cazul suprafeţelor de rulare afanate, necompacte de exemplu zăpadă , nisip, pietris.

MSR
Reglarea momentului de rotatie al motorului. Acesta funcţie este integrata în sistemul Traction Control (TCS). Dacă pe o suprafaţă carosabilă cu polei sau gheaţă se decelereaza brusc sau se trece într-o treapta de viteză inferioară, are loc o alunecare a roţilor motoare. MSR-ul înregistrează acest lucru prin senzorii sistemului antiblocare şi stabilizeaza, printr-o ridicare dirijată a turatiei motorului, starea autovehiculului.

SRS – Sistem de Retinere Suplimentara (Airbag-uri)

In eventualitatea unei coliziuni, Sistemul de Retinere Suplimentara comanda umflarea instantanee a airbag-ului pentru a suplimenta actiunea centurii de siguranta ce impiedica lovirea soferului de volan sau a pasagerului dreapta de plansa de bord. Sistemul foloseste un semnal generat de computer pentru a umfla airbag-urile atunci cand senzorii detecteaza un impact datorat unei coliziuni.

EPS – Servodirectie asistata electronic (a nu se confunda cu ESP)

Servodirectia îi ajută pe șoferi la miscarea rotilor prin servomotoare hidraulice sau electrice si adăuga energie controlata de mecanismul de direcție, astfel încât șoferul trebuie să ofere doar un efort modest, indiferent de condiții. Servodirectia ajută considerabil atunci când un vehicul este oprit sau se deplasează încet. De asemenea, servodirectia oferă un feedback de forțe care acționează pe roțile din față pentru a da un sentiment continuu de modul în care roțile interactioneaza cu drumul.

Majoritatea acestor termeni, cu mici exceptii, sunt folositi in primul rand de grupul VAG.
Pe parcurs probabil ca voi edita acest post si voi adauga si altii.
Sper sa iti fie de folos.
Daca da, poti apasa cu incredere pe butoanele de mai jos!
Drumuri bune!

Comentează